Circus Parsprototo

Op uitnodiging van: Stedelijk Museum Den Bosch

[English below]

 

 

 

Op 15 februari 2009 kregen honderden bezoekers gratis toegang tot zeven voorstellingen waarin onbevangen enthousiasme bij het publiek en mijzelf, de boventoon voerde. Russische muziek, trekrotjes, imitatiebenen, een balkon, een kist, ladders, een hoepel en een draaiende Yuca leidden naar de finale: een Shetland pony bleek een verbasterd citaat van Nietzsche te zijn, wat vervolgens in een klein decor van een maanverlicht vergezicht veranderde.  

 

Voor de tentoonstelling 'A never Ending Start' op uitnodiging van curator Bart Ruttentransformeerde ik een deel van het museum in een circuspiste. Tijdens de tentoonstelling verschenen er steeds meer rekwisieten in de ring en museumbezoekers woonden onverwacht repetities bij.

Gedurende drie maanden onderzocht ik de rol van het museum in verhouding tot kunstenaar en publiek. Ondertussen werd met affiches de afsluitende onemanshow aangekondigd. 
Sandra Smets schreef erover in NRC Handelsblad  

For the show "A never ending start' I transformed part of the museum into a circus arena. During the exhibition, more and more props appeared in the ring and visitors of the museum unexpectedly attended rehearsals. Over a period of three months I investigated the museum's role and meanwhile a final onemanshow was announced by posters. On the 15th of February  2009 hundreds of visitors got free acces to the seven shows in which unbiased enthusiasm of the audience and myself, prevailed. By means of Russian Music, firecrackers, imitation legs, a balcony, a box, ladders, a goop and a spinning Yuca, the show worked towards it's finale: a Shetland Horse changed into an adapted quote from Nietzsche, that subsequently became a miniature decor of a moonlit panorama.